czwartek, 10 stycznia 2013

Mandelbrot


 
Mandelbrot wywodzi się z kuchni Żydów aszkenazyjskich. Cieniutkie, słodkie sucharki z migdałami. Podawane z herbatą z cytryną. Spokojnie czekają w słoju na miłych gości. Chrupiąco umilają pogawędkę. 
Jakże miły i znajomy mi zwyczaj. Od zawsze obecny w rodzinnym domu. Wpada ktoś znajomy i częstuje się go herbatą z czymś dobrym. Z czymś słodkim. 
Jakże trudny dla mnie zwyczaj. Szczególnie ostatnio. Codzienna chwila zatrzymania, zadumy. Herbata. Parująca. Dobra. Bez cukru. Niestety z czymś dobrym. Z czymś słodkim... Z tyłu głowy tik tak, tik tak, tik tak: miałaś ograniczyć słodycze. A tu w słoiku kusi...


Mandelbrot

składniki na 28 sporych sucharków z foremki o wymiarach 23,5x13,3x7 cm:
  •  4 duże jajka (najlepiej z wolnego wybiegu)
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 i 1/2 szklanki mąki
  • 1/2 łyżeczki migdałowego ekstraktu (niekoniecznie)
  • 1 szklanka obranych, całych migdałów 
  • masło i mąka do przygotowania foremki
Foremkę wysmarować masłem i posypać mąką.
Na dużej blasze rozsypać migdały. Wstawić je do piekarnika nastawionego na 120 stopni Celsjusza. Zaglądać do nich co jakiś czas, jak zaczną leciuteńko zmieniać kolor, ciemnieć, to wyjąć i wystudzić. Piekarnik przestawić na 165 stopni (z termoobiegiem, bez niego na 175).
W tym czasie ubić jajka z cukrem. Nie muszą być bardzo sztywne, ważne żeby cukier się rozpuścił. Wmieszać mąkę, nie gorące migdały i ekstrakt (jeśli go używacie). Przełożyć do foremki, szpatułką silikonową (lub łyżką) zamoczoną w wodzie wygładzić wierzch. Ciasto nie jest bardzo gęste, nie da się z niego uformować wałka, jak przy biscotti.
Piec ok. 30 minut na złoty kolor. Ciasto ma zacząć odstawać od brzegów foremki, a patyczek włożony do jego środka powinien być suchy.
Wyjąć, przestudzić na kratce 10 minut. Wyjąć z foremki. Dalej na kratce studzić co najmniej godzinę lub przez noc.
Włożyć ciasto w torebce foliowej na 40 minut do zamrażalnika (wkładałam do zamrażarki, w której jest tempeatura -19 stopni na dwadzieścia minut).
Nagrzać piekarnik do 150 stopni. Ciasto pokroić ostrym nożem na 3-4 mm kromeczki i ułożyć na blachach na papierze do pieczenia (lub matach silikonowych). Piec ok. 10 minut aż zaczną lekko brązowieć. Zostawić na kratce przez noc lub 12 godzin aby: wystygły, stały się chrupkie, smaki w nich się przegryzły.
Przechowywać w szklanym słoju, puszce lub innym pojemniku.

Moja szklanka, o której piszę w przepisach, ma zawsze 250 ml.


Ciasteczka wyszły za duże jak dla mnie. Myślę, że następnym razem upiekę je raczej w dwóch trochę mniejszych blaszkach. Będą dłuższe i cieńsze. Bardziej kuszące by sięgnąć po następne :).

To nie jest najprostszy przepis na mandelbrot.Znalazłam też inne, też pewnie dobre. Ten pochodzi z książki Jeffreya Alforda i Naomi Duguid "Home baking". Ma sobie coś z magii. Tu poczekaj, tu odłóż na dłużej. Może dlatego mnie kusił i kusił, aż wreszcie go zrobiłam. Wyszły kruche, dość twarde, słodkie sucharki z migdałami. Bardzo dobre. Swoją drogą dlaczego cierpliwość przy przygotowaniu skojarzyła mi się z magią? Ciekawe :).


Benoit Mandelbrot był z pochodzenia Żydem aszkenazyjskim. Litewskim, polskim, francuskim, amerykańskim. Nieważne. Przyczynił się do odkrycia, poznania bajecznego świata fraktali. Zachwycam się nimi od lat. Matematyka naprawdę może być piękna!

  Ciastka na jeden kęs - NAGRODA


W innej książce znalazłam inny przepis na mandelbrot. Też mnie kusi, by go wypróbować. Może za rok...?

5 komentarzy:

  1. Robiłam je kiedyś. Mam książkę o kuchni żydowskiej i ta nazwa mnie przekonała. Są smaczne, dobre do herbatki, takie mgdałowe słodkie sucharki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też skusiła nazwa. I nie żałuję :). Z kawą też dobre.

      Usuń
  2. Taka inna odmiana biscotii. Podoba mi się ich kolor i faktura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie zupełnie inne biscotti. Migdały w nich chrupią obłędnie. Są też trochę inne w smaku niż klasyczne biscotti - biszkoptowe. Już wiem, że je lubię. :)

      Usuń
  3. Pieknie wygladaja. Ja to chyba przy nich caly czas bym to tik, tak, tik, tak slyszala :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...