czwartek, 30 maja 2013

Zupa szparagowa - sknerowatość mi krzyczy, by nie wyrzucać odłamanych końcówek.

Szparagi mają zdrewniałe końce - prawda. Odłamuję je i... szkoda mi wyrzucić. Czasem całkiem sporo szparaga odpada. Dalej jest pyszne, tylko łykowate. Świetnym sposobem na wykorzystanie końców jest zupa. Gotuję ją na odpadkach i obierkach, miksuję i przecieram przez sitko. Wszystko co niedobre na nim zostaje. Wszystko, co smaczne wpada do garnka. 
Bajka!
No prawie, przy tym przecieraniu przez sitko jest trochę roboty, co z bajki czyni żmudną codzienność :).


Zupa szparagowa wykorzystująca końcówki
wersja dla gotujących szparagi w wodzie



składniki:
  •  końcówki i obierki z dwóch, trzech pęczków szparagów
  • 1/2 litra wody z gotowania szparagów
  • 1/4 litra bulionu warzywnego (może być drobiowy)
  • 1/2 szklanki mleka (można zastąpić bulionem)
  • 1/2 szklanki śmietanki
  • sok z 1/2 cytryny
  • gałka muszkatołowa (ok. 1/8 łyżeczki)
  • sól
  • ew. pieprz (używam białego, bo mi kolorystycznie pasuje)
  • 2-3 łyżki oliwy, oleju bądź masła najlepiej klarowanego
W garnku z grubym dnem rozgrzać tłuszcz. Wrzucić końcówki szparagów i obierki. Smażyć mieszając, aż zacznie wydobywać się szparagowy zapach. Zalać gorącą wodą z gotowania i pogotować 15 -20 minut, aż będą miękkie. Lekko przestudzić. Zmiksować. Przetrzeć przez sito wyrzucając twarde włókna. Dodać bulion, mleko, sok z cytryny. Posolić, przyprawić tartą gałką muszkatołową, ew. pieprzem. Zagotować. Dodać śmietankę.


Zupa szparagowa wykorzystująca końcówki
wersja dla pieczących lub smażących szparagi

składniki:
  • końcówki i obierki z pęczka szparagów 
  • 1 pęczek szparagów
  • 3/4 litra bulionu
  • 1 szklanka mleka (można zastąpić bulionem)
  • 1/2 szklanki śmietanki
  • sok z 1/2 cytryny
  • gałka muszkatołowa (ok. 1/8 łyżeczki)
  • sól
  • ew. pieprz (używam białego, bo mi kolorystycznie pasuje)
  • 2-3 łyżki tłuszczu (oliwy, oleju lub masła najlepiej klarowanego)
Szparagi umyć i pokroić na 3-4 cm kawałki. W garnku z grubym dnem rozgrzać tłuszcz. Wrzucić kawałki w tym końcówki szparagów i obierki. Smażyć mieszając, aż zacznie wydobywać się szparagowy zapach. Zalać gorącym bulionem i pogotować 15 -20 minut, aż będą miękkie. Lekko przestudzić. Zmiksować. Przetrzeć przez sito wyrzucając twarde włókna. Dodać mleko i sok z cytryny. Posolić, przyprawić tartą gałką muszkatołową, ew. pieprzem. Zagotować. Dodać śmietankę.

Jeśli zupa ma w sobie za dużo goryczki (zdarza się), to należy ją trochę rozrzedzić. Najlepiej bulionem. Wychodzi z każdego rodzaju szparagów: białych, zielonych, z fioletowymi główkami. Też z mieszanych. Pieprz można pominąć. Można też użyć czarnego (jest łagodniejszy niż biały). Podaję tę zupę samą albo posypaną natką pietruszki. Moje córy uwielbiają ją z grzankami.



Kurde, mam zakwas w przedramieniu. Od przecierania przez sitko. Fuj!


Natchnieniem mojej zupy był przepis znaleziony w rewelacyjnych "Smakach i aromatach". Stoją u mnie na półce i cały czas lubię do nich zaglądać. 

4 komentarze:

  1. to nie skąpstwo to mądrość szparagi zużywać co do okruszka
    a zupa fajna
    A,,Smaki i aromaty" to moje najlepsze czasopismo, mam wszystkie numery od zerowego do specjalnych , to mój kulinarny skarb:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margot, zazdraszczam. Mnie jednego czy dwóch numerów "Smaków i aromatów" brakuje. I jakoś od paru lat nie potrafię ich zdobyć.
      Będę sobie tłumaczyć, że nie sknerstwo a mądrość mną kieruje przy gotowaniu zupy szparagowej. Podoba mi się :).

      Usuń
  2. Tęsknie za Smakami i Aromatami...
    Zupa z końcówek to u mnie norma.
    Dorzucam tylko po kilka główek na koniec.
    Smakuję Twoją!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tęsknię. Zaglądam do nich czasem i się zastanawiam, co sprawia, że są świetne. Mają już sporo lat, a nie trącą myszką - przynajmniej dla mnie. I nie mogę zrozumieć, dlaczego tak się stało, że zbankrutowały. Nie trafiły w swój czas? Były kiepsko rozreklamowane?
      Amber, Twoja zupa z główkami też musi być pyszna. Spróbuję i ja tak następnym razem.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...